اصول نام گذاری در CakePHP

کیک پی اچ پی یکی از فریم ورک های محبوب پی اچ پی هست که امکان توسعه سریع برنامه های تحت وب رو به یک توسعه دهنده میده و کلا کار کردن با این فریم ورک خیلی لذت بخش و دوست داشتنی هست به این شرط که توسعه دهنده تسلط تقریبا کاملی بر روی این فریم ورک داشته باشه .
برای آشنایی بیشتر و شروع کار با این فریم ورک سایت خود CakePHP مستندات خوبی رو ارائه کرده همچنین توصیه می کنم که این آموزش از سایت tutsplus رو هم بخونید ، متاسفانه منبع فارسی تو این زمینه خیلی کم هست و اگر دنبال منابع فارسی برای شروع یادگیری کیک هستید وبلاگ یک برنامه نویس به تازگی یک دوره آموزشی کیک رو شروع کرده ، وبلاگ الوان وب هم آموزش های خوبی رو تو این زمینه داره و توی انجمن فارسی توسعه کیک هم می تونید مطالب مفیدی رو پیدا کنید .
بعد از نصب و راه اندازی کیک و آشنایی با ساختار اون ، مهم ترین چیزی که باید بدونید اصول نام گذاری کلاس ها و فایل ها توی این فریم ورک هست پس به ادامه مطلب توجه کنید .

Controller :
نام controller باید به صورت جمع باشد و برای نام گذاری کلاس کنترلر کلمه controller رو باید در انتهای نام کلاس اضافه کنید ، برای مثال ProductsController ، اگر تعداد کلمات نام کلاستون بیشتر از یک کلمه باشد باید حرف اول هر کلمه رو به صورت بزرگ بنویسید برای مثال OnlineProductsController .
فایلی که کلاس کنترلر را در آن می نویسیم همنام با نام کلاس کنترلر هست با این تفاوت که کلمه controller با یک underline از نام کلاس جدا می شود برای مثال اگر اسم کلاس مون ProductsController باشه نام فایل باید products_controller.php باشه و برای نام هایی که بیش از یک کلمه دارند کلمات با یک underline از هم جدا می شوند مثلا اگر اسم کلاسمون به صورت OnlineProductsController باشه اسم فایل کنترلر باید online_products_controller.php باشه ، همچنین توجه داشته باشید که تمام حروف نام فایل به صورت کوچک نوشته می شوند .

فایل : app/controllers/products_controller.php

class ProductsController extends AppController {
 var $name="Products";
}

Model :
نام کلاس model به صورت مفرد نوشته می شود برای مثال Product و اگر تعداد کلمات بیش از یک کلمه باشد حرف اول هر کلمه به صورت بزرگ نوشته می شود برای مثال OnlineProduct ، فایل model همنام با نام کلاس model هست با این تفاوت که اگر تعداد کلمات زیاد باشد باید کلمات با underline از هم جدا شوند برای مثال online_product.php .

فایل : app/models/product.php

class Product extends AppModel {
 var $name="Product";
}

Database Table :
نام جداول دیتابیستون هم باید به صورت جمع باشه و کلمات با استفاده از underline از هم جدا شوند . برای مثال اگر نام model شما product باشه نام جدول باید products باشه .
البته شما می تونید نام جدولتون رو به صورت دلخواه انتخاب کنید که در این صورت باید در کلاس model این موضوع رو مشخص نمایید برای مثال اگر اسم جدول تون رو mytable انتخاب کنید در این صورت در کلاس model باید خصوصیت useTable رو برابر با mytable قرار بدید.

class Product extends AppModel {
 var $name="Product";
 var $useTable='mytable';
}

View :
فایل های مربوط به بخش view در مسیر app/views قرار می گیرند و برای هر controller باید یک پوشه با نام controller ایجاد کنید و سپس برای متد موردنظرتون فایل view رو ایجاد نمایید ، برای مثال اگر نام controller ما ProductsController باشه که دارای متد index هست ابتدا باید یک پوشه با نام products در مسیر app/views ایجاد نماییم و سپس برای متد مورد نظرمون فایل view رو ایجاد کنیم که در اینجا index.ctp هست ، توجه داشته باشید که فرمت فایل های view باید ctp. باشه .

امیدوارم که براتون مفید باشه ، موفق باشید


تا كنون ۹ نظر برای اين پست ثبت شده است


  1. مرتضا گقته :

    سلام
    ممنون از پست خوبت .
    لینک کردم
    موفق باشی

    ۷ فروردین ۱۳۸۹ در ۷:۳۱ ق.ظ

  2. صالح گقته :

    سلام بسیار عالی بود. امید وارم شما رو تو فروم cakephp.ir ببینیم

    ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ در ۴:۱۵ ب.ظ

  3. پیام گقته :

    سلام
    ممنون از کامنتتون
    نام کاربریم توی انجمن payamsp هست و چند ماهی میشه که عضوم
    موفق باشید

    ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ در ۸:۴۵ ب.ظ

  4. مـژده(جمع دخترونه) گقته :

    سلام
    نـظر لطفتون ِ آقا پیام
    خوشحالم از آَشنایی باهاتون “مخصوصاً اینکه برنامه نویس و طراح ِ وب هم هستید”

    خلاصه باعث افتخار ِ لینک کردید مارو ! ما نیز جبران الطفاتون رو کردیم .

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ در ۱۱:۵۷ ب.ظ

  5. طراحی سایت گقته :

    با سلام
    جالب بود..!
    ممنون از اطلاع رسانیتون:)

    ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ در ۱۲:۰۱ ب.ظ

  6. mohammad sadegh گقته :

    من تازه خوندن phpرو شروع کردم .
    به نظرم عالی بود

    ۱۷ آذر ۱۳۸۹ در ۶:۳۵ ب.ظ

  7. حدیث گقته :

    مرسی از مطلب مفیدتون :)
    برای من که تازه شروع کردم خوب بود. امیدوارم همینطور ادامه بدید و کم کم سطح آموزشتون رو بالا ببرید.

    ۲۴ آبان ۱۳۹۱ در ۱:۰۷ ب.ظ

  8. خدمات پرداخت انلاین دانشجویی گقته :

    عالی بود ممنونم

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ در ۶:۱۶ ب.ظ

  9. آموزش سئو گقته :

    با سلام.همیشه مطالب ارزشمندی قرار می دهید و این بار تصمیم گرفتم نظر دهم.ممنونم

    ۱ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۴ ق.ظ