کیک پی اچ پی ۳ – شروع کار

چند ماهی هست که نسخه جدید فریم ورک کیک پی اچ پی منتشر شده اما متاسفانه مطالب فارسی برای این نسخه وجود نداره و ندیدم هیچ وبلاگ یا سایتی در مورد این نسخه آموزشی گذاشته باشه، به همین خاطر تصمیم دارم تا جایی که می تونم و وقت وعلمم اجازه میده در مورد این نسخه مطالبی رو بنویسم.

خوب واسه شروع میریم سراغ نصب این فریم ورک محبوب، برای راه اندازی کیک پی اچ پی ۳ شما نیاز به یک سری پیش نیازها دارید.

نسخه php وب سرور شما باید حداقل ۵٫۵٫۹ باشه و همچنین اکستنشن های mbstring و intl  برای php فعال باشند.

اگر از xampp یا wamp استفاده می کنید معمولا mbstring به صورت پیش فرض نصب هست اما intl رو باید فعال کنید.
در xampp برای فعال کردن intl فایل تنظیمات php.ini رو باز کنید و به دنبال خط extension=php_intl.dll بگردید و این خط رو از حالت comment در بیارید (کاراکتر ; رو از ابتدای اون خط بردارید) و وب سرور رو راه اندازی مجدد کنید.
برای wamp هم یک سری فایل با نام های icu*.dll  در مسیر  {C:\wamp\bin\php\php{version  وجود داره که باید یک کپی از این فایل ها رو در مسیر  C:\wamp\bin\apache\apache{version}\bin قرار بدید و بعد وب سرور رو restart کنید.

برای کار با دیتابیس های مختلف کیک از اکستنشن pdo استفاده میکنه پس حواستون باشه که این اکستنشن هم باید فعال باشه.

کیک پی اچ پی تو این نسخه پیشنهاد کرده که از ابزار composer که برای کنترل نیازمندیهای برنامه در php نسخه ۵٫۳ به بالا هست استفاده کنید(اطلاعات بیشتر در سایت این ابزار) .

برای نصب composer تو ویندوز، به راحتی میتونید از طریق فایل exe ای که در اختیارتون قرار میده، این ابزار رو نصب کنید .

حالا برای نصب cakephp به مسیر فایل اجرایی composer برید و دستور زیر رو اجرا کنید (مثلا فایل اجرایی کامپوزر تو سیستم من تو این آدرس هست C:\ProgramData\ComposerSetup\bin)

php composer.phar create-project --prefer-dist cakephp/app my_app_name

به جای my_app_name مسیر و نام پروژه تون رو بنویسید مثلا c:\xampp\htdocs\cakephp3_app .

پس از اجرای این دستور، composer شروع به دانلود کیک و همچنین کتابخونه های موردنیاز برای اجرای کیک میکنه و اون ها رو برای شما نصب میکنه و بسته به سرعت اینترنت شما ممکنه کمی طول بکشه . پس از اتمام این مرحله شما یک نسخه از فریم ورک cakephp رو در اختیار دارید و میتونید شروع به توسعه پروژه خود کنید.

همچنین برای اینکه هر بار برای ساخت پروژه جدید کیک و یا یه طور کلی کار با composer مجبور نباشید به مسیر نصب اون برید بهتر هست که فرمان composer رو به صورت سرتاسری تو سیستمتون تعریف کنید و تو هر جایی که میخواید پروژه جدید بسازید دستور زیر رو اجرا کنید

composer create-project --prefer-dist cakephp/app my_app_name

برای تعریف فرمان composer به صورت سرتاسری، تو ویندوز ۸٫۱ روی Mycomputer راست کلیک کنید و properties رو انتخاب کنید، تو پنجره باز شده از سمت چپ روی گزینه advanced system settings کلیک کنید و تو پنجره جدیدی که باز میشه در انتهای پنجره روی دکمه Environment Variables کلیک کنید و از بخش system variables گزینه path رو پیدا کنید و روی edit کلیک کنید، در انتهای مقدار این متغیر اگر ; وجود نداره یک ; بزارید و بعد مسیر فایل اجرایی کامپوزر (C:\ProgramData\ComposerSetup\bin) رو به اون اضافه کنید، دقت کنید آدرس هایی که تو این قسمت قرار دارند باید با ; از هم تفکیک شده باشند.

 

تو پست های بعد سعی میکنم بیشتر در مورد نسخه ۳ فریم ورک cakephp بنویسیم، امیدوار این مطلب براتون مفید بوده باشه، موفق باشید

 


تا كنون يك نظر برای اين پست ثبت شده است


  1. حامد گقته :

    درود بر شما

    بنده به همراه جمعی از دانش آموختگان رشته کامپیوتر سایتی را طراحی کرده ایم که در آن آموزش های مختلف برنامه نویسی را قرار می دهیم.
    ممنون می شوم که به سایت ما هم تشریف بیاورید و نظرات سازنده خود را به عنوان یک برنامه نویس ارائه دهید.

    همچنین باعث افتخار و دلگرمی ماست که اگر سایت را مفید دانستید در وبلاگ خود با عنوان “مرجع آموزش برنامه نویسی” لینک کنید

    با تشکر از شما

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۱۸ ق.ظ